Jak przygotować się do sesji terapeutycznej?

[vc_row css=”.vc_custom_1545627299882{padding-bottom: 43px !important;}”][vc_column width=”1/3″ offset=”vc_col-md-9″][vc_separator color=”orange”][vc_column_text]

Jak przygotować się do sesji terapeutycznej?

Pierwsza wizyta u psychoterapeuty kojarzy się zazwyczaj z dużym stresem, dla jednych może być zupełną niewiadomą, dla innych natomiast wiązać się z nadzieją na polepszenie funkcjonowania. Czego możesz spodziewać się podczas pierwszego spotkania z terapeutą? Czy możesz się na takie konsultacje przygotować? Co warto zabrać ze sobą? To ważne pytania, a odpowiedzi na nie mogą przynieść poczucie spokoju i lepsze zrozumienie sytuacji.

Dlaczego terapia zaczyna się od wstępnych konsultacji?

Przede w trakcie wstępnej konsultacji terapeuta zapoznaje się z Tobą, Twoją sytuacją życiową oraz objawami jakie Tobie towarzyszą. Dla Ciebie jest to czas, w którym możesz zadecydować czy czujesz się dobrze z terapeutą, do którego się zgłosiłeś. Konsultacje mogą trwać nawet do kilku spotkań (w zależności od nurtu pracy terapeuty oraz ilości danych koniecznych do zebrania podczas takiego wywiadu). Jest to wywiad dotyczący objawów, aktualnej sytuacji życiowej, historii rozwoju psychologicznego, życia, bliskich i dalszych relacji, celów i ogólnych oczekiwań od terapii.

Objawy oraz aktualna sytuacja życiowa

Pytanie o objawy, czyli pytanie o to, co sprowadza Ciebie do terapeuty, pada najczęściej jako pierwsze. Mowa tutaj przede wszystkim o objawach utrudniających funkcjonowanie, mogą one mieć również charakter diagnozy psychiatrycznej, jeśli pacjent był wcześniej konsultowany u lekarza specjalisty (np.: zaburzenia lękowe i objawy z nimi związane, depresja i inne). Objawy wpływające na aktualną sytuację życiową mogą mieć charakter interpersonalny i są najczęściej opisywane jako brak zadowolenia z bliskich relacji, poczucie uzależnienia od innych ważnych osób, brak satysfakcji w życiu zawodowym i prywatnym, poczucie ciągłego niezadowolenia z siebie pomimo odnoszonych sukcesów. Ważne, abyś podczas etapu konsultacji szczerze opowiedział o swoich wewnętrznych przeżyciach, emocjach, ponieważ to pozwala terapeucie na poznaniu Twojej osoby, a co za tym idzie, postawić dobrą diagnozę.

Historia życia i rozwoju psychologicznego

Historia na temat swojego życia i rozwoju psychologicznego stanowi dużą część konsultacji psychoterapeutycznej. Specjalista pyta wówczas Ciebie o historię od dzieciństwa do teraz, kładąc nacisk na najważniejsze momenty rozwojowe (np. rozwój w dzieciństwie, nauka, dojrzewanie, upodobania seksualne, relacje z rodzicami lub opiekunami, relacje z bliskimi osobami, stosunek do życia zawodowego). Dzięki zdobyciu tych informacji terapeuta uzyskuje wgląd w ścieżkę Twojego rozwoju oraz zrozumienie ważnych i kształtujących go zdarzeń.

Opis relacji z bliskimi i dalszymi osobami

Na etapie konsultacji proszony jesteś także o opisanie relacji jakie tworzysz z innymi ludźmi: rodzicami, partnerem, przyjaciółmi, współpracownikami z pracy czy z szefem. Podczas kiedy opowiadasz o swoich relacjach terapeuta zwraca uwagę na ich jakość, trwałość, sposób pielęgnowania, odczucia i myśli jakie powyższe relacje niosą (np: “najczęściej w relacji ze znajomymi czuje się gorszy”, lub “przy szefie czuje się jakbym musiała mu coś udowodnić”). Ten etap diagnozy wstępnej jest szczególnie ważny w zrozumieniu osób z zaburzeniami osobowości, ponieważ to one najczęściej powodują długoterminowe niezadowolenie z relacji międzyludzkich.

Cele terapii i oczekiwania

Po zebraniu wywiadu i postawieniu wstępnej diagnozy przez terapeutę, wraz z terapeutą będziesz określać cele i oczekiwania, które mają się zrealizować dzięki podjęciu terapii. Ważne, aby cele były jasno sprecyzowane oraz dotyczyły tych aspektów funkcjonowania, które mają zostać uzdrowione w procesie terapii. Cele terapeutyczne mogą różnić się w zależności od jej rodzaju (nurtu). Podczas krótkoterminowej terapii poznawczo-behawioralnej cele mogą mieć charakter zmniejszenia poziomu lęku przed wystąpieniami publicznymi czy też poradzenia sobie z objawami depresyjnymi. W psychoterapii psychodynamicznej długoterminowej takimi celami może być podniesienie poczucia własnej wartości lub zmiana np. cech osobowości typu borderline.

10 kroków, które pomogą Tobie przygotować się na rozpoczęcie psychoterapii:

  1. Poszukaj terapeuty. Sprawdź opinie o terapeutach, z pomocą mogą także przyjść znajomi, którzy polecą odpowiednią osobę. Poczytaj na ich temat, sprawdź opis ich specjalizacji, ich blogi, artykuły. Pamiętaj, że to terapeuta powinien pasować do Ciebie, a nie odwrotnie. Umawiając się na wizytę dopytaj się o zasady psychoterapii. Przede wszystkim o metodę psychoterapii, na co się umawiacie, jaki ma być efekt końcowy psychoterapii, harmonogram spotkań oraz opłaty.
  2. Opisz swoje problemy/aktualną sytuację osobistą. Dla siebie i swoimi słowami. Wystarczy jeden problem na początek, nie musisz samodzielnie opisywać wszystkiego. Skończ opis jednego, a potem dopiero zabierz się za następne. Pamiętaj: nie ma błahych problemów. Każdy jest ważny. Nie dokonuj ich selekcji i oceny. Na to przyjdzie czas podczas spotkań z psychologiem. Terapia może być potrzebna w poradzeniu sobie z poważnym kryzysem ale też z czymś prostym, jak np. z osiągnięciem określonego celu.
  3. Przygotuj informacje o swoim stanie zdrowia. Zrób listę swoich problemów zdrowotnych. Zapisz nazwy przyjmowanych leków. Są to ważne informacje dla psychoterapeuty.
  4. Pomyśl o swojej przeszłości. Często terapeuta będzie chcieć dowiedzieć się tego, jaka jest historia Twojego życia, związku, pracy, rodzicielstwa, itp. – różnych sfer, nad którymi będziesz pracować w trakcie terapii. Najlepiej przed wizytą dokładnie opisz (zapisz) swoją historię. Dzięki temu szybciej rozpoczniesz proces jakim jest psychoterapia.
  5. Przed sesją zadaj sobie pytania:
    Dlaczego chcę skorzystać z terapii?
  • Jakich zmian oczekuję? Jakim człowiekiem mam się stać po terapii?
  • Jak normalnie czuję się w ciągu typowego dnia? Smutny, sfrustrowany? Radosny, entuzjastyczny? Nerwowy czy spokojny?
    • Czego się boję?
    • Jak inni ludzie w moim życiu wpływają na sytuację, w której teraz jestem?
  1. Zaplanuj swoją pierwszą konsultację z wyprzedzeniem. Przyjdź na wizytę troszkę wcześniej, daj sobie chwilę na uspokojenie oddechu, na rozejrzenie się po poradni. Skorzystaj z toalety, napij się wody. Spróbuj się odprężyć, pomyśleć o czymś dobrym.
  2. Bądź cierpliwy w znalezieniu najlepszego dla Ciebie specjalisty. Niektórzy rezygnują z psychoterapii, ponieważ nie czują dobrego kontaktu z pierwszym spotkanym terapeutą. Powiedz otwarcie psychoterapeucie, że nie pasuje do Ciebie. Dobry terapeuta nie weźmie tego osobiście do siebie.
  3. Pytaj o wszystko, szczególnie na pierwszym spotkaniu. Nie neguj swoich pytań i myśli, one nigdy nie są sprzeczne z zasadami. Nikt nie oczekuje od Ciebie poprawności, nadmiernej kultury osobistej i grzeczności, a na pewno nie delikatności w nazywaniu swoich obserwacji, uczuć i wrażeń. Możesz zapytać terapeutę o wszystko i zawsze. Może nie dostaniesz prostej odpowiedzi. Ale daj sobie czas na znalezienie odpowiedzi w procesie psychoterapii.
  4. Myśl o psychoterapeucie jak o sprzymierzeńcu. Pozytywne nastawienie spowoduje, że otworzysz się, co spowoduje, że terapia będzie skuteczniejsza. Nie licz jednak na to, że terapeuta zostanie Twoim przyjacielem. Jeżeli natomiast tak się stanie, terapię trzeba będzie przerwać i znaleźć następcę. Pamiętaj o tym, że to obcy człowiek, który ma pomóc dzięki fachowej wiedzy i doświadczeniu. Nie mniej, ale też nie więcej.
  5. W trakcie terapii daj sobie zgodę na okazanie myśli i uczuć, jakie są w Tobie, nie analizuj też tego co nie powinieneś powiedzieć, a co powinieneś. Zdecyduj się na szczerość. Psychoterapeuta pomoże Ci najbardziej, jeżeli szczerze opowiesz o tym co się dzieje w Twoim życiu, swojej przeszłości, emocjach, oczekiwaniach. U psychoterapeuty nie ma miejsca na wstyd ani na skromność. Nie da się ukryć, że terapia jest złożonym procesem, który wymaga dużego zaangażowania z obydwóch stron. Niemniej jednak, osobom, które przychodzą przygotowane, szybciej udaje się dotrzeć do celu: poczucia lepszego stanu i lepszych perspektyw na przyszłość. Jeśli zdecydujesz się na terapię, to życzę Tobie powodzenia. Z powyższymi radami może być Tobie łatwiej.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”2/3″ offset=”vc_col-md-3″][tmvc_vcsidebars sidebar=”655″][/vc_column][/vc_row]